معاینه گوش در چه مواردی انجام میشود؟

In what cases is the ear examination performed?

معاینه گوش در چه مواردی انجام میشود؟

توضیحات

معاینه گوش در چه مواردی انجام می شود؟

اولین اقدام برای تشخیص مشکلات شنوایی و بیماری هایی گوش، معاینه گوش توسط دستگاه های مخصوص است که در آن پزشک با بررسی ساختارهای گوش به علت مشکل شما پی خواهد برد.

پزشک درصورت وجود موارد زیر، معاینه گوش را انجام می‌دهد:

گوش درد

عفونت گوش 

کم شنوایی 

زنگ زدن گوش (وز وز گوش)

وارد شدن آسیب جدی به سر

پارگی پرده گوش 

مشاهده هرگونه علائم مرتبط با گوش

انواع معاینات گوش برای بررسی سلامت شنوایی و گوش

معاینات یا آزمون های مختلفی برای تشخیص قدرت شنوایی و مشکلات گوش وجود دارد که معمولاً توسط پزشک انجام میگیرند:

معاینه فیزیکی با اتوسکوپ

یکی از ابزار های پرکاربرد در زمینه معاینات گوش ، دستگاهی به نام ” اتوسکوپ” می باشد که نقش مهمی در تشخیص بیماری های مربوطه ایفا می کند

اولین مرحله ی هر معاینه ی گوش اتوسکوپی ست که در آن به وسیله ی اتوسکوپ می توان مجرای گوش، کانال گوش، پرده صماخ و در بسیاری موارد بیماری های گوش خارجی یا میانی مثل پارگی پرده گوش، عفونت گوش، التهاب گوش، استئوما و… را تشخیص داد.

معاینه غربالگری عمومی

در این نوع معاینه پزشک از شما تست نجوا میگیرد و برای این انجام این معاینه از شما میخواهد که یک گوشتان را بگیرید و سپس با شما با شدت های مختلف صوتی صحبت می کند تا به قدرت شنوایی شما پی ببرد.

معاینه با نرم افزار یا اپلیکیشن

هم اکنون اپلیکیشن های مختلفی به منظور تشخیص قدرت شنوایی وجود دارد. این نرم افزار ابتدا باید توسط یک فرد سالم کالیبره شود که کمی زمانبر است و سپس فرد با زدن دکمه های می شنوم، نمی شنوم و تا حدی می شنوم قدرت شنوایی اش را می سنجد و در نهایت نتیجه آن نمایش داده می شود.

معاینات دیاپازونی (تونینگ فورک):

ابزارهای فلزی دو شاخه ای هستند که در زمانی که به آنها ضربه وارد شود صدا می دهند. تست های ساده رینه و وبر با این ابزار می تواند به پزشک در تشخیص افت شنوایی کمک کند. این کار به خصوص در زمان آسیب دیدگی گوش شما به کار می رود.

معاینه ادیومتری:

این تست جزء تست های دقیق بوده و توسط شنوایی سنج انجام می شود. در این حالت شما یک گوشی روی گوش خود قرار می دهید و صداهایی با شدت های مختلف و در فرکانس های مختلف به هر یک از گوش های شما فرستاده می شود. هر تون یا فرکانس صدا در شدت های مختلف پخش می شود تا آرام ترین صدای قابل شنیدن توسط شما مشخص شود. این کار از طریق فشار دادن یک دکمه از سمت شما انجام می شود.

معاینه گوش خارجی چگونه انجام می شود؟

برای معاینه کانال گوش خارجی و پرده صماخ از دستگاه هایی به نام اتوسکوپ استفاده می شود بدین صورت که پزشک اتوسکوپ را در یک دست نگه می دارد و با دست دیگر لاله گوش بیمار را به عقب و بالا و کمی به طرف بیرون می کشد.

این کار سبب راست شدن کانال گوش در بزرگسالان می شود و به پزشک اجازه می دهد تا پرده صماخ را رویت کند. اسپکولوم به آرامی و آهستگی در داخل کانال گوش قرار داده می شود معاینه کننده چشم خود را به عدسی اتوسکوپ نزدیک می کند و کانال گوش و پرده صماخ را مشاهده می نماید

انواع اتوسکوپ با توجه به منبع تغذیه، اندازه و قابلیت‌های آن در بازار وجود دارد. پزشک بسته به نیاز و بودجه‌ی خود می‌تواند آن را از شرکت‌های معتبر خریداری نماید.

اتوسکوپ باتری دار و الکتریکی

مدل باتری دار اتوسکوپ قابل حمل بوده و قابل شارژ است. این مدل نسبت به مدل الکتریکی بیشتر طرفدار دارد. چرا که مدل الکتریکی ثابت بوده و وابسته به منبع الکتریسیته است.

اتوسکوپ جیبی

یکی دیگر از انواع اتوسکوپ ها را می‌توان به اتوسکوپ جیبی اشاره کرد که این مدل‌ها نسبت به تمامی اتوسکوپ های دیگر سایز کوچک و وزن کمی دارد. تاجایی‌که، می‌توان به‌راحتی در جیب کت قرار داد و آن را حمل کرد.

اما این نوع دستگاه، ایرادی که دارد این است که دیگر قابل ارتقا نیست و نمی‌توان لنز، آینه‌های طبی و دیگر اجزا آن را تعویض کرد. عملا پس از ایجاد یک مشکل کوچک، غیرقابل استفاده می‌شوند.

اتوسکوپ قابل جداسازی

از دیگر انواع اتوسکوپ که پزشکان بسیار از آن استفاده می‌کنند؛ مدلی است که می‌توان به راحتی دریچه عدسی آن را جدا کرد. با داشتن این قابلیت می‌توان از آن علاوه‌بر بررسی پرده گوش، کانال‌ها و مجرای گوش، برای خارج کردن ترشحات گوش هم از آن استفاده کرد.

در واقع پزشک بعد از عدم مشاهده پرده گوش، تصمیم به خارج کردن چرک و ترشحات گوش می‌گیرد که هر دو کار به وسیله روش اتوسکوپی انجام می‌شود.

موارد مشابه

دوران نقاهت عمل بینی چقدر است؟

What is the recovery time for nose surgery?

سن مناسب عمل بینی چه سنی است؟

What is the appropriate age for nose surgery?




نظرات

با ما در ارتباط باشید...